I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ahad, 24 April 2011

My lovely pets 3.

Hye semua.

  Di sini saya ada sedikit tips yang simple je untuk menjaga kura-kura yang comel dan nakal.

1. Sediakan ruang yang selesa kepada kura-kura anda dengan sedikit air untuk berenang dan batu atau kayu untuk kura-kura berjemur.

2.  Cuci bekas kura-kura anda sekerap yang mungkin atau sekurang-kurangnya 2 hari sekali.

3.  Luangkan sekali seminggu dengan menggosok kulit cengkerang kura-kura anda dengan menggunakan span lembut atau berus gigi lama. Jangan menggunakan SABUN!!!

4.  Biar kura-kura berjemur di bawah cahaya matahari atau cahaya lampu.

5.  Bagi kura-kura anda makan 3 hari sekali atau seminggu sekali, tapi saya bagi kura-kura saya makan sehari 2 kali.

6.  Bawalah kura-kura anda berjalan-jalan sekali-sekala. Hari tukan mak saya bawa kura-kura saya pergi berjemur di halaman rumah jiran saya. hehehe...(jangan lupa minta izin tau)

7.  Berilah kasih sayang korang kerana mereka ni tahu yang diri mereka di sayangi.

Memerlihara kura-kura ni tak lah susah cuma kena jaga kualiti airnya saja...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan