I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sabtu, 23 April 2011

My lovely pets.

Hye semua...

  Semalam masa tengah tengok you tiub sal guinea pig, tiba-tiba saya ternampak satu video tentang kura-kura.Saya pun tengoklah. Bila saya tengok, agak terkejut jugaklah sebab dia tunjuk kura-kura bertelur dalam air!

  So, malam tadi pun saya buat research tentang kura-kura bertelur. Tapi, saya tak faham sebab kebanyakkan blog tentang kura-kura semuanya bahasa indonesia. Macam mana nak faham bahasa dia.....mak ai...pekat bebeno bahasenye. hehehe.

  Dalam pening-pening tu, tiba-tiba saya terjumpa satu blog tentang kura-kura juga tapi dalam bahasa melayu!!!(walau pun ada sikitlah bahasa indon). Saya punya seronok tak terkata sampai saya terlupa nama blog tu. Dah siap buat nota pasal kura-kura terus delete. Nak tido baru teringat yang saya lupa nak buat bookmark. Adus, nak cari balik blog tu punyalah seksa. Tak apa, kita abaikan je. Sekarang saya nak kongsikan tentang apa yang saya dapat semalam.

  Kura-kura yang sudah sedia untuk disenyawakan ialah pada umur 2 tahun keatas dan ukuran kura-kura itu biasanya 15 cm < bagi jantan dan 20 cm < bagi betina. Kita haruslah menyediakan tanah di sekitar kawasan kolam kerana biasanya kura-kura betina tidak mahu 'mating' jika tiada tanah.

  Apa yang harus kita tahu tentang kura-kura dewasa ialah:

* Kalau kura-kura betina bertelur walaupun tanpa 'mating', maka telur ini tidak boleh menetas.

* Jika kura-kura betina bertelur di dalam air (ada jantan), ini kerana tiada tanah di kawasan kura-kura ambillah telur-telur tersebut untuk ditetaskan sendiri. Telur tidak boleh menetas di dalam air dan akan menjadi lembik dan busuk.

  Terdapat dua cara penetasan:

1. Penetasan secara semulajadi.

*  Kita hendaklah menyediakan kawasan tanah yang sesuai untuk telur agar telur ia dapat menetas dan berkembang dengan baik. Kawasan penetasan ini memerlukan dua perkara iaitu tanah dan pasir. 

Kebanyakkan kawasan rumah sememangnya ada tanah jadi kita cuma perlu menyediakan pasir. Pasir itu ditambakkan di atas tanah kira-kira setinggi 10 cm. 

Fungsi pasir ialah untuk menjaga kelembapan, panas dan hujan.Sebagai tambahan, kita boleh menambah tempat teduh seperti atap atau beberapa tumbuhan.

Jika kura-kura anda bertelur, maka ia akan menetas dalam masa 3 bulan. Jika penetasan berjaya, anak kuar-kura tersebut akan keluar mencari air.

2.  Penetasan buatan / incubator.

*  Untuk penetasan buatan ini, kita perlu menitik beratkan keadaan telur tersebut, jangan sampai berterabur kerana ia akan menentukan berhasil atau tidaknya penetasan. 

Ketika kura-kura anda mula mengais-ngais tanah, maka tunggulah sehingga kura-kura anda selesai bertelur.Sebelum itu, tandakan kawasan kura-kura tersebut bertelur.

Kemudian korek kawasan telur tersebut dengan berhati-hati. Masukkan telur-telur itu ke dalam incubator sesuai dengan posisi asalnya.

4 ulasan:

  1. minat bela kura2 is ok, buat kerja lambat mcm kura2 org marah

    BalasPadam
  2. hehehe...
    kura-kura mane ade lambat la...

    BalasPadam
  3. kura2 sy bru bertelor..
    byk jgk la..
    tp 2 bijik dah pecah sbb kwn2 dia makan..
    ;)

    BalasPadam
  4. tdk mnjadi masalah kalau awak lupa bookmark site sebelumnya. check balik bhgian history, pasti jumpa site yg dirawat sebelumnya..

    BalasPadam