I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 29 April 2011

Jenis-jenis Hamster.

Assalamualaikum semua...

Hari ini saya nak cerita sikit tentang jenis-jenis hamster.

SYIRIANS

Hamster syirians sejenis hamster yang paling besar. Aktif pada waktu malam sama seperti hamster-hamster yang lain. Biasanya hamster betina lebih peka berbanding dengan hamster jantan. 

Dia akan keluar pada waktu siang untuk melihat keadaan sekeliling jika ada apa-apa yang berlaku. Manakala yang jantan pula agak malas dan hanya keluar untuk akan dan membuang air je. Jenis ini boleh dilatih supaya menjadi lebih aktif. Hamster jantan jenis ini mempunya bulu panjang dan mempunyai skirt.


CHINESE

Hamster jenis ni susah sikit nak jumpa. Biasanya hamster jenis ni amat mesra dan mempunyai sikap yang baik. 

Hamster ni bersaiz agak kecil walaupun sudah dewasa sepenuhnya dan ia kelihatan seperti seekor tikus cuma bezanya ia mempunyai ekor yang pendek. Jika hamster ini bergaduh sesama sendiri, segera pisahkan mereka.


CAMPBELLS

Campbells lebih kecil daripada syirians dan tinggal secara koloni. Jenis ini cepat membiak dan disyorkan supaya mengasingkan kedua-dua jantina. Hanya tempatkan hamster yang sama jantina je dalam satu sangkar. 

Biasanya mereka akan mesra sesama mereka tetapi mereka juga akan bergaduh terutama apabila hamster betina merasa tercabar. Apabila mereka bergaduh dan cedera, pisahkan mereka dengan segera. 

Tapi jangan terus asingkan mereka apabila kelihatan mereka bergaduh kerana mungkin mereka hanya bergomol bergurau sahaja. Apabila sudah dipisahkan agak susah untuk mereka berbaik semula di kemudian hari. 

Campbells biasanya menggigit manusia namun jika bernasib baik, dapat berjumpa dengan yang mesra dengan manusia.

ROBOROVSKI 

Roborovski merupakan hamster yang paling kecil sekali dalam keluarga hamster dan berasal dari Mongolia. Mereka biasanya tinggal secara berkelompok tetapi jika terlalu padat, boleh mengakibatkan kanibalisme, di mana yang kecil akan dimakan jika mereka berasa makanan dan ruang tidak mencukupi.

Berhati-hati jika membela beberapa ekor hamster jenis ini kerana agak sukar untuk menjaga Roborovski yang banyak. Jenis ini biasanya agak lincah dan bergerak pantas dan jenis ini juga tidak sesuai untuk dibela oleh kanak-kanak kerana sukar untuk membelanya. 

Biasanya Roborovski dibela secara berkelompok dan dibiarkan dalam sebuah tangki seperti akuarium yang mempunyai banyak permainan. Kita boleh melihat kehidupan hamster dan kurang sesuai untuk dibawa bermain di luar.

WINTER WHITES

Winter whites kelihatan seperti Campbells tetapi sebenarnya mereka lebih kecil dan mempunyai warna yang berbeza. Biasanya Winter Whites berwarna kelabu gelap manakala Campbells bewarna coklat. Mereka boleh tinggal sepasang dari jenis yang sama. Meskipun mempunyai bentuk yang serupa namun Winter Whites lebih mesra, lebih mudah untuk dipelihara dan kurang persaingan berebut kawasan sesama mereka. Jangan temukan Winter Whites dengan Campbells kerana Winter Whites betina akan sukar melahirkan bayi Campbells kerana saiz anak Campbells besar. Winter Whites tidak mempunyai sejarah diabetis. 

5 ulasan:

  1. syrian paleng comel.idong dia cm badot.hehe

    BalasPadam
  2. comelnya....kakak suka ngan hemster ni, dulu kat rumah ada 4 ekor, tp lepas sekor-sekor mati....suka tengok dia main mainannya.....

    BalasPadam
  3. Katanya hamster campbell itu galak tapi punyaku yang syrian kog kelakuannya sama kaya yang campbell..jariku digigit sampai berdarah T.T

    BalasPadam