I made this widget at MyFlashFetish.com.

Rabu, 27 April 2011

Cicak Tokek

Assalamualaikum semua...


Ha.. Memandangkan malam tadi saya bermimpi pasal cicak tokek...Disini saya ingin kongsikan serba sedikit tentang cicak yang paling popular iaitu cicak tokek.

Cicak tokek ini boleh dijumpai dinegara-negara seperti India timur, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Tiongkok selatan dan timur, Thailand, Semenanjung Malaysia dan pulau-pulau di sekitarnya, Sumatra, Jawa, Borneo, Sulawesi, Lombok, Flores, Timor, Aru dan Kepulauan Filipina.




TIPS MEMELIHARA CICAK TOKEK

1. Tokek merupakan haiwan yang tahan lapar dan pertukaran cuaca. Walaupun tidak diberi makan seminggu, ia masih mampu bertahan.

2. Tokek adalah haiwan karnivor. Jika cicak ini dikumpulkan disatu tempat yang sama, cicak tersebut akan memakan sesama sendiri. Untuk mengelakkan perkara ini terjadi, satu kandang hanya boleh dimasukkan cuma satu cicak sahaja..

3. Tokek tidak tahan kepada tekanan, jangan terlalu kerap mengubah lokasi kandang cicak tokek. Jika keadaan ini berlaku cicak tersebut tidak akan makan makanan yang diberikan dan boleh menyebabkan kematian.

4. Lokasi kandang yang agak mesra alam, kandang diluar rumah yang redup seperti bawah pokok adalah lebih baik berbanding didalam bangunan.

5. Tokek yang baru ditangkap biasanya tidak mahu menjamah makanan dalam tempoh 2 hingga 3 minggu. Cara terbaik adalah membina kandang dari pada kayu, peratusan untuk cicak itu pulih daripada stress agak cepat.

6. Elakkan dari bertelur, kerana kita bukan hendak membiakkan cicak tersebut. Konsep 1 cicak bersamaan 1 kandang.

7. Kandang yang baik seharusnya diperbuat dari kayu, berwarna agak gelap, hanya bahagian pintu sahaja menggunakan dawai untuk pengudaraan. 

8. Makanan terbaik untuk cicak tokek adalah serangga-serangga seperti cengkerik, belalang dan lain-lain.

9. Jangan memegang tokek dibahagian ekor, kerana ia akan menanggalkan ekornya tapi jangan sampai digigit, kerana gigitan cicak tokek agak kuat seperti kura-kura. Cara terbaik adalah memegangnya dibahagian tengkuknya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan